Världens längsta inlägg

Okej mina vänner. Här kommer inlägget, nu ska jag lägga ner mig och göra ETT vettigt inlägg. Läs om ni bryr er, skit i det annars.

Såhär är det, våra hår är otroligt viktigt för många. För mig är det såklart extra viktigt, det är därför jag gör det jag gör. Jag kommer därför försöka förklara och ge er tips ifrån när ni duschar till stylingen. Jo, hår är ju levande och följer vår hälsa och mående precis. Mår vi dåligt, psykiskt eller fysiskt, ja då mår håret även dåligt, vi kan då tappa hår, håret blir skört och går av osv osv. Jag är en av dom, jag har tappat otroligt mycket hår genom åren. Som tur är har jag ju världens tjockaste hår så det har inte gjort någon större skada. Men, det är otroligt jobbigt. Så det är väl prio ett, att sköta hälsan. Men det vet vi ju alla ändå. 




När ni duschar, snälla snälla snälla människor! Köp ett bra schampo och balsam. Som passar er hårtyp. Är ert hår torrt och risigt? Ja då behöver det antingen proteiner eller fukt. Köp då ett prisvärt schampo/balsam för det. Ni kan inte klaga på att era hår är livlöst, trasigt och torrt om ni använder Fruktis-schampo. Ärligt talat. Det är bara skit i de där Coopgrejerna. Det torkar ut håret och draaaaar ut färg, bokstavligt talat. 
Sen är en inpackning viktigt att ha. Även där, köp en för den hårtyp du har. Jag använder som sagt en för lockigt hår som är full av olja, fukt och proteiner. Applicera den gärna i torrt hår, då ger den mest verkan. Sitt i cirka 15 min, minst en gång i veckan. Ju oftare, desto bättre givetvis. 




När ni har duschat klart, rakat benen och är rena som fan. Ja, då är det dags för ännu mera produkter! Olja är ju alltid bra, det är bra för alla hår. Och det ger den där mjuka känslan, även där är det bra med en olja för ert hår, finns för färgat hår, för trasiga hår eller för vanliga hår. Men alla oljor ger ju samma känsla, mjukare, tar bort flygighet och allt det där som vi alla hatar. Det är även värmeskyddande. 
Sen kan jag även rekommendera att använda en leave in-inpackning. Där har ni en produkt som sitter kvar i håret, det är alltså en inpackning som du har kvar i håret. Ger mer verkan med andra ord. 

Sen kan ni ju använda en produkt i blött hår, som är till för stylingen. Som t.e.x en mousse som ger volym om ni vill ha det. En saltvattenspray som ger en ruffsig känsla. Ja där kan ni ju välja lite själva, vad ni vill få ut av produkterna. 



Sen kan ni ju föna eller självtorka, det får ni välja själva, det ska jag inte predika om. Sen är det dags för styling. Och ska ni använda locktång eller plattång, anväääääänd värmeskydd. Det är så viktigt! Det finns ju tusentals olika värmeskydd, det kanske redan finns i ert schampo eller i er olja? Läs, då behöver ni givetvis inte köpa en spray som enbart är värmeskyddande. Onödigt och slöseri. Huvudsaken är att ni använder det, håret bränns bokstavligt talat upp annars. Sen kan ni ju välja själva att använda en spray eller en dry vax (som är min favorit), eller en glansspray kanske, eller en texturspray för att få lite liv i håret. Det är ju efter önskemål, det kan jag inte heller predika om. 




Allt är en smaksak, speciellt i stylingdelen. Men det jag kan säga om jag ska fatta mig kort, använd bra vårdande produkter. Det finns en hel drös med produkter, det finns skitbra produkter som gör att era går blir tjockare, starkare, bättre, finare, glansigare osv osv osv. Jag har alltid tyckt att många produkter bara har varit skit, det har ändå inte hjälpt. Och då tänker ni säkert "jag kan lika gärna köpa på Coop för det hjälper ändå inte". Då har ni köpt fel produkter. Fråga om hjälp, läs på internet, prova er fram. Ja det är svindyrt men det är så värt det. Man prioriterar givetvis själv vad man vill lägga pengar på, men då får ni inte drömhåret heller. Thats it. Sen behöver man inte ha aaaaalla produkter hemma, men som sagt, prio 1, ett bra schampo/balsam/inpackning så är det en bra början. Och sen kan ni köpa en bra olja när ni får nästa lön, sedärja, där har ni en bra grund. 

Och snälla förfan snälla människor, färga inte håret hemma! Men det orkar jag inte heller hålla ett föredrag om. Sluta bara med det. För annars försvinner också drömmen om det tjocka fina hollywoodhåret. Hoppas ni fick lite små tips. Nu är jag otroligt trött på att skriva så ett sånt här inlägg får ni nog ungefär oktober 2016 igen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0